ModerskeppetArtiklar

Märk inte dina bilder med vattenstämpel

Jag tycker inte det är en bra idé att märka bilderna med vattenstämpel. Varken för utseende, stöld eller marknadsföring. Här är mina skäl.

Mattias Karlsson

En vanlig fråga är: ”Hur bränner jag in mitt namn i bildytan?”. Det vill säga; Hur vattenmärker du dina bilder.

Det finns tre skäl till att vi får frågan:

1. Rädsla för stöld. Du tänker att en märkt bild blir oanvändbar för en bildtjuv.

2. Marknadsföring. Den som uppskattar bilden sammankopplar den med dig. Exempelvis när en kund visar bilden du tagit för sina vänner via Facebook.

3. Mild fåfänga. Det känns skönt att visa att det är din bild. Kanske har du sett andra fotografer göra samma sak?

Oavsett skäl tycker jag inte det är en bra idé och att du borde strunta i det. Här är mina argument.

1. Stöldrisken

Oroa dig inte för att bilder tjuvas. Alltså, bilder används hela tiden utan tillstånd från fotografen. Men ditt liv påverkas egentligen inte. Du kanske blir irriterad, det är allt. Ska du verkligen märka alla bilder för att undvika en dålig eftermiddag?

2. Marknadsföringen

En vattenstämpel motverkar marknadsföringen, även om du instinktivt tror motsatsen.

Du utsätts för i genomsnitt 4 000 reklambudskap om dagen. Nästan alla är verkningslösa. Uppmärksamhet kommer när en nöjd person aktivt berättar om dig och vilken bra fotograf du är.

Du måste erbjuda en tydlig öppning för din kund att göra det. När du märker bilden ”slipper” kunden som visar bilden att berätta vem du är och den personliga rekommendationen uteblir. Effekten du söker uteblir.

Att vattenmärka bilder blir alltså ineffektivt, även om du avsåg motsatsen.

Du ska hjälpa personen som publicerar bilden att känna sig manad att skriva ditt namn och skriva om dig. Först då adderas ord som bra, skicklig, kreativ eller prisvärd tillsammans med ditt namn. Då fungerar marknadsföringen.

3. Fåfängan

Du kanske tycker det ser stiligt ut? Tittaren tycker inte det. Sanningen är att en vattenmärkning försämrar bildupplevelsen. Det ser inte professionellt ut. Inte ens om din märkning är grafiskt stilistisk för sig själv.

Det tillför ett onödigt (första) blickfång i bilden. Du, som ser bilden för hundrade gången tänker inte på det. Tittaren däremot blir distraherad precis då första intrycket ska skapas. Bildens effekt förstörs rejält.


Senast uppdaterad: 26 november 2024