MajaLarsson

Maja Larsson och det kreativa arbetet

Maja Larsson är den sprudlande illustratören som gärna skapar medan fötterna ligger under en varm hundmage eller då hon är på promenaden genom skogen. Det viktigaste är friheten.

Du kanske känner igen Maja som lärare hos oss på Moderskeppet Guld. Eller från projektet Fotosöndag. Eller så kanske du har sett henne i full fart med att illustrera något på ett möte eller en konferens du deltagit på. Hon är nämligen illustratör och graphic recorder. Hon berättar med bilder.

Maja är en sån där person som ger energi. Som brinner för det hon gör och den där elden brukar värma upp alla runtomkring. Man blir glad och man vill skapa.

Vad rör sig egentligen i Majas huvud och hur tänker hon om kreativitet? Det ville jag ta reda på.

MajaHej Maja, varför skapar du?

- Att skapa är att vara jag. Så har det varit så länge jag kan minnas.

Jag skapar för att det är det jag ska göra. Det är mitt sätt att försöka förstå världen, livet och vad jag gör här. 

Mitt egna skapande är en personlig resa. Inåt. För att förstå då, nu och när jag blir gammal och klok, kanske rentav att jag förstår ”sen”.

När jag skapar åt olika uppdragsgivare har jag ett annat ingångsvärde, då vill jag att mina bilder adderar ett mervärde i deras kommunikation. Bilderna ska förmedla rätt känsla, göra ett budskap varmare, tydligare, spetsigare eller kanske förvåna. Bilderna ska alltid kännas.

Måste du ha inspiration eller kör du ändå?

– Jag skapar ibland omedvetet. Mina händer skapar något innan jag själv är helt medveten om vad det ska bli eller ens att det ska bli. Ibland kan jag lägga märke till att jag klivit in i en ny process. En del av mig springer i förväg och jag tillåter mitt andra jag att bara följa med. Jag älskar det. En total närvaro och lycka. Jag tror det kallas flow.

Andra dagar går jag bara till ateljén, kavlar upp ärmarna och gör det jag ska. Jag väntar aldrig på inspiration utan strukturerar upp mina dagar och arbetar med disciplin.

Maja

Har du alltid en tydlig plan med dina illustrationer?

Om jag vågar släppa kontrollen och lita på min kropp så blir det alltid som bäst. Att tänka är inte alltid bra. Men det är bra för de yttre ramarna. För att sätta upp en tidsplan, koppla på rätt personer i ett projekt och säkra en leverans. Men när jag påbörjar det kreativa arbetet stänger jag så gott jag kan av mina medvetna tankar.

Det finns intressanta energier i kroppen. Och ett eget minne. Och en stor skaparkraft. Jag behöver bara känna tilliten.

Var bor dina idéer?

– Jag säljer inte bilder. Jag säljer mitt sätt att tänka. Mitt huvud är fullt av lådor och askar där jag samlar mina idéer. Ord, en blå färg, en annan blå färg, stenar, möten, musik, mat, bokstäver, ögon, tankar, ljus, rytmer, natur och gammalt skrot.

Det ligger lite huller om buller. Frökapslar, moln, gräs, mannagryn, ett hejdå, bönor, tusch och en skrovlig vacker yta. Det senaste jag stoppat ner är en gul färg. Det är ett ständigt samlande.

Jag tror det är viktigt att fylla på lådorna hela tiden, det är ett sätt att vara närvarande. Och i vilket fall så får ju där plats hur mycket som helst. När jag sen står inför ett problem brukar rätt lådor öppnas. Locken glider av rätt askar. Och jag kan plocka upp det jag behöver.

Men är du inte rädd för att glömma bort idéerna?

– Jag har alla i idéer samlade i huvudet för det mesta. Jag samlar så mycket. Egentligen hela tiden. Det som är av värde tror jag att jag får fatt i när jag behöver det. Listor och kontroll passar mig inte. Jag strävar efter så fri kreativitet som jag bara kan nå.

För särskilda projekt kan det vara fint att samla idéer på små lappar. Att sätta på väggen eller samla i en ask. Små lappar är fiffiga för de går att flytta runt och pussla samman i olika ordning. Ett bra sätt att testa sin idé och dess utformning.
Maja2

När och var skapar du?

– Det finns saker som gör mitt skapande godare. När jag kan sticka in mina fötter under en varm hundmage mår jag bra. När jag dricker gott kaffe ur den där koppen. Och när jag hittar den musiken för den dagen. När energin runt mig och i mig stämmer med varandra, ja då är det en bra dag för att skapa.

En dag är skogen bästa stället och jag behöver lyssna en stund på korpen som seglar över fältet. En dag behöver jag vara i min ateljé. En annan dag skapar jag helst vid köksbordet. Alla dagar är friheten det viktigaste.

Graphic-Recording

Learning is the shit, Lits 2013 – Graphic recording

Arbetar du mycket med att synas som kreatör?

– Min närvaro på webben gör att jag knyter många värdefulla kontakter och kan försörja mig som illustratör och graphic recorder.

Webben är en källa till inspiration men också helt klart ett fönster för marknadsföring. Jag har fått kunder på andra sidan jordklotet genom Instagram.

Att arbeta med bilder och film är tacksamt, materialet har en förmåga att sprida sig självt. Genom att dela med mig av det jag gör kan jag väcka tankar och idéer hos andra. Min verksamhet utvecklas i kommunikationen med andra.

Har du ett boktips?

Ja, det ska då vara en bok jag fick högläst för mig denna sommar – Hångla mer av Klas Hallberg.

Annars handlar det inte om vad du läser, utan om hur. Plocka upp orden du snubblar över. Vänd och vrid på dem. Den där raden på Facebook som en bekant skrev, det där urklippet på kylskåpet på jobbet, den där anteckningen du tjuvläste över axeln på mannen på tåget och informationsbrevet från barnens skola. Boken på ditt nattduksbord.

Läs, men glöm inte att betrakta.

messy

Ett knep för starkare styrkor

”Ja, mitt skrivbord är en riktig röra som du kan se. Men jag har järnkoll på mina avtal. De är sorterade i ett arkiv du inte kan se.”

Det finns ett knep för att övertyga andra om det de inte kan få bekräftat i förväg. Du erkänner en liten svaghet och sedan lyfter fram en annan styrka.

  • ”Jag har rätt stark brytning, men jag kan Engelska flytande.”
  • ”Det är inte den billigaste TVn, men i segmentet är den mest prisvärd.”

Eftersom du är så ärlig först, är du säkert precis lika ärlig med det andra. Så då tror jag dig. Oavsett om det sen är sant eller inte. Det blir effektivt om två saker uppfylls:

  • Svagheten är tydlig och kan bekräftas enkelt.
  • Styrkan är närliggande.

Dvs det blir svårare om du försöker med: ”Jag är sällan i tid till dagis, men jag lagar supergod pasta.” 

Pröva själv. Många använder det instinktivt. Och märk själv när någon försöker sälja en TV till dig med knepet.

Osynliga kunskaper

Knepet används ofta för att bevisa något som är osynligt, som kunskaper. En lärare fumlar med projektorn och utbrister: ”Jag är så dålig med teknik, det har aldrig varit min grej. Men nu ska jag berätta om…”

Du som lyssnare hjälper till. Han/hon måste ju då vara bättre på något annat. Logiskt sett sitt ämne. Attityden hos dig blir mindre skeptisk.

Lärare är bara ett exempel. Jag har sett det användas av musiker, författare, designers och andra kreatörer.

”Jag kan verkligen inte få ordning på faktureringen. Det blir bara rörigt när jag försöker. Mitt fokus är helt på fotograferandet.”

Använd själv knepet när du behöver övertyga någon. Kom bara ihåg att det är ett knep. Svagheten har ju egentligen inget att göra med styrkan. Du är inte en bättre fotograf för att du inte kan skriva en faktura. Du kan dock få andra att tro det.

Ps. Om du har förebilder inom ditt skapande – Se inte förebildens svaghet som eftersträvansvärd. All kunskap är värdefull. Okunskap är egentligen ett hinder. Och förebildens okunskap kan mycket väl vara överdriven för att få en effekt.

Screenflow

Vi spelar in skärmen med Screenflow

Screenflow är ett av de program vi använder mest på Moderskeppet och självklart har vi nu en kurs som lär dig hur du kan använda det.

”Hur gör ni era WebbTV-avsnitt och videokurser där man ser vad ni gör på skärmen?”

Det här är en fråga som vi får nästan en gång i veckan. En bra fråga. Svaret är: Vi använder Screenflow. Ett himla snitsigt och smidigt program tycker jag.

Screenflow spelar in allt som händer på skärmen, alltså alldeles ypperligt när vi ska visa Photoshop-trick eller berätta något till en Power Point. Vi spelar in och redigerar ihop allt för att sedan kunna bjuda på avsnitt som detta.

För mig som inte är någon video-ninja är Screenflow perfekt eftersom det är väldigt enkelt att komma igång med. Det gömmer sig inte tusentals och funktioner i programmet (så som det upplevs i Photoshop) utan det är ganska avskalat. Fast det räcker gott för att skapa proffsiga videoguider.

Jag vill kunna göra samma sak! Hur gör jag?

Det brukar också vara en vanlig fråga. Därför har jag nu skapat en kurs som visar hur du kan använda Screenflow för att skapa egna skärminspelningar och videoguider. Finns för medlemmar på Guld.

För Mac

Screenflow finns enbart till Mac. Liknande program för Windows är exempelvis Camtasia. Det programmet ingår dock inte i min kurs.

Både du med Mac och Wimdows kan absolut dra nytta av mitt bonuskapitel som går igenom hur du skapar bättre och proffsigare videoguider. Extra viktigt när du börjar bli varm i kläderna. Att göra en video som fungerar är steg ett. Nästa steg är att göra en video andra lär sig av, och vi har lite erfarenhet av det…

Fredag med Fredrik

Fredag med Fredrik #9 2014

Idag blir det lite tips på saker du skulle kunna testa själv.

Joshua White fotograferar trädgården

Foto: Joshua White

Foto: Joshua White

Joshua dokumenterar saker han hittar i sin närhet, speciellt i trädgården. Han gör det med sin iPhone. Kul idé tycker jag. Kolla in det pågående projektet.

Har du något i din närhet som du kan samla på? Själv funderar jag på sladdar.

Anelia Loubser skapar rymdvarelser

Foto: Anelia Loubser

Foto: Anelia Loubser

Bara genom att vända porträtten upp och ned och beskära ögonen och pannan så skapar Anelia porträtt som påminner om rymdvarelser. Finns på Behance.

Detta är lätt att testa själv, varför inte göra en selfie?

Howard Schatz porträtterar och regisserar

Foto: Howard Schatz

Foto: Howard Schatz

Fotografen Howard Schatz har haft en porträttserie i Vanity Fair där han låter kända skådespelare porträttera olika karaktärer. Resultatet är annorlunda porträtt.

Du kanske inte har tillgång till massa kända skådisar, men testa med en vän!

four difference size of box in  a line

Begränsa dina kreativa möjligheter så blir du mer kreativ

Det här med kreativitet är knepigt. Varje dag har du och jag oändliga möjligheter att skapa saker. Vi kan rita eller skriva vad som helst. Med en kamera i handen finns det ett oändligt antal motiv vi kan plåta. Och ändå vet vi alla hur den frustrerande idétorkan känns.

Egentligen låter det ju paradoxalt att få noll idéer när utbudet är oändligt. Men ofta är det nog just det oändliga utbudet som är problemet. De tänkbara svaren blir för många och hjärnan låser sig.

”Think outside the box” är ju en uttjatad fras för att tänka i nya, oväntade banor. Exakt vad som utgör den där boxen är ofta oklart, men jag tycker mig se en sak: Det optimala för att kicka igång kreativiteten är att börja i en precis lagom stor box.

Ett konkret exempel

Du ställer upp i en fototävling. Uppgiften är att ta en fin bild.

”Fin bild” är en oändligt stor box och du kommer inte på en enda idé. Men du gillar ju att plåta människor så till slut tänker du ”fin bild på människa” istället. Även den boxen är dock enorm och idéerna fortsätter att utebli. Så du fortsätter att krympa boxen. ”Fin bild på människa” blir ”fin bild på en gammal människa” som blir ”fin närbild på en gammal människa jag känner”, osv.

Till slut har du en lagom stor box. Och det vet du, för plötsligt börjar idéerna trilla in. Du blir kreativ och har flera spår att nysta i. Och utan att du märker det kanske du tar dig lite utanför den ganska trånga box du ställde upp. Där de briljantaste idéerna finns.

Exempel på GIGANTISKA boxar

  • Fota något fint
  • Skriv en spännande novell
  • Gör ett coolt Photoshomontage
  • Skapa en rolig film om någonting

Exempel på snävare boxar

  • Fota på temat ”blått i hemmet”
  • Skriv hur din favoriträtt doftar
  • Kombinera exakt tre djur till ett nytt
  • Skapa en film om kaffemaskinen på jobbet

Poängen är alltså att skapa lagom stora boxar för dig själv att börja i. Ge dig själv teman, uppgifter och begränsade utmaningar. Krymp ramarna tills din kreativitet börjar flöda. Sen är det inget som hindrar att du bryter dig fri!

Lägg dock märke till att en box givetvis kan bli för liten och blir ramarna för snäva hämmas du igen. Kreativiteten måste ha ett lämpligt antal frihetsgrader.

Lagom är, som så många gånger förr, nyckeln.